Őrmester Blog

Intelligens vagyonvédelem igényeseknek

A biztonsági gépkocsivezetőkkel szemben támasztott követelmények

2014. május 23. 13:03 - ŐrmesterNyrt

A biztonsági gépkocsivezetők kiemelkedő autóvezetési képességgel és rutinnal kell, hogy rendelkezzenek. A rutin terén nem a hétköznapi értelemben vett autóvezetési tapasztalatokról beszélünk, nem a jogosítvány megszerzése óta eltelt idő, illetve ezen intervallum alatt szerzett rutin számít döntő tényezőnek, hanem a speciális biztonsági gépkocsi vezetéséhez szükséges rutin, felkészültség.

Figyelemmel kell lenni a gépkocsivezetők eltérő stílusára. Van olyan, aki kisebb teljesítményű autóval, városi körülmények között képes jobb teljesítményt nyújtani, illetve olyan, aki közúton nagy sebességgel mozgó nagy teljesítményű gépkocsit is képes kontroll alatt tartani.

A gépkocsivezetőknek egy adott cselekvési szakasz, időintervallum alatt több tevékenységet is végezniük kell. Rendszerint a védett személy mozgását alapul véve, az átlagosnál nagyobb körültekintéssel kell vezetni a gépkocsit, miközben előfordulhat, hogy rádión vagy telefonon is kapcsolatot kell fenntartani a többi testőrrel. Ha a kommunikációt head–settel, vagy kihangosítóval oldja meg, koncentrációjának egy adott területét akkor is a beszélgetés fogja lefoglalni. Mindezek mellett folyamatosan tisztában kell lennie a munka aktuális állásával, a várható eseményekkel, és a fellépő vészhelyzet esetén a másodperc tört része alatt döntéseket kell hoznia. Ha a döntéshez szükséges segítség a gépkocsivezetőhöz rendelt gyalogos testőrtől jön, jelentős fáziskésésbe kerülhetnek.

Mindezekből következik, hogy gépkocsival minőségi munkát csak komoly tapasztalattal rendelkező biztonsági gépkocsivezető képes végezni, akinek e folyamat kezelése automatizmussá vált. Ebből következően, a leterhelés foka előrevetíti, hogy csupán olyan személy vezethet személyvédelemben résztvevő gépkocsit, aki rendelkezik megfelelő koncentrációs képességgel, és kontrollálni tudja a tevékenységét.
Ezeket a képességeket folyamatos vezetéstechnikai gyakorlással és mentális tréninggel lehet elérni és szinten tartani.

A gépkocsi utasainak számát optimalizálni kell. Törekedni kell arra, hogy a védett személyen kívül egy gépkocsiban lehetőleg három főnél többen ne tartózkodjanak. Meg kell őrizni a testőrök szabad mozgási lehetőségét. Célszerű úgy válogatni a személyzetet, hogy egy autóban legalább két olyan személy tartózkodjon, aki rendelkezik a biztonsági gépkocsi vezetéséhez szükséges rutinnal. Ennek jelentősége abban áll, hogy egy plusz gyalogos testőr nyerhető, mivel rugalmasan, a körülményeknek megfelelően tudnak cserélni, valamint a sofőr esetleges cseréjét is biztosítani lehet.

Megfelelő kontroll és koncentráció:

A kontroll vonatkozásában nem a hétköznapi értelemben vett kontrollálásról beszélünk. Mivel a személyvédelmi munka speciális területéről van szó, ezért a képzések során kiemelt figyelmet érdemel ennek a képességnek a fejlesztése. Mit értünk ez alatt? A feladatoknak való megfelelés érdekében a munka hevében a gépkocsivezetőket, az esetek nagy részében elragadja a hév, jelentős adrenalin emelkedést figyelhetünk meg esetükben, azonban ennek következménye akár tragédiához is vezethet. Minden gépkocsinak megvan a műszaki paramétereihez igazított tapadási képessége, ennek túllépése esetén elveszíthetjük felette az ellenőrzést. Ehhez kell rendelni a gépkocsivezető képességét. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy ismerni kell nem csak a saját adottságainkat, hanem a használt gépkocsi képességeit is. Mi történik akkor, ha az események hatására túllépünk a leírt határon, és többet szeretnénk mind magunktól, mind az általunk vezetett gépkocsitól? Az eredmény az, hogy elveszíthetjük az uralmat a gépjármű felett, ami azután következik, az pedig már nem tőlünk függ.

Megállapíthatjuk, hogy a kontroll és annak megtartása, saját magunk és az általunk vezetett gépkocsi korlátainak ismerete nagy jelentőséggel bír. A balesetek elkerülése érdekében a megfigyelő gépkocsivezetői alapképzéseket pszichológus bevonásával ki kell terjeszteni a megfelelő kontroll megtartására épülő felkészítésre is. Folyamatos pszichológiai tréninggel szabályozni lehet az adrenalin túlzott mértékű áramlását.

Esetenként az elméleti képzések nem bírnak akkora jelentőséggel, mint a gyakorlatiak. Napjainkban azonban az autóversenyzés területén is alkalmaznak pszichológusokat, a felkészítés tulajdonképpen már a versenyzők agyában elkezdődik. Egy terhelés alatt álló gépkocsivezető agya egyfajta számítógépként kell, hogy működjön. Információkat kezel a másodperc tört része alatt, figyelmét meg kell osztania és felelősséggel járó döntéseket kell hoznia. A képességeihez igazított kontroll nélkül, képtelen lesz biztonságosan végrehajtani feladatait.
A koncentráció fejlesztése szintén elengedhetetlen részét képezi a személyvédelemben résztvevő gépkocsivezetőket érintő képzéseknek. Személybiztosítás végrehajtása során nagyon sok tényező befolyásolhatja, hogy mennyire vagyunk képesek egy adott pillanatban, vagy akár órákon keresztül stabilan tartani figyelmünket, és azt úgy megosztani, hogy bizonyos területek ne szenvedjenek kárt. Ilyen lehet a rádióforgalmazásra való odafigyelés, időjárási körülmények, az aktuális fáradtsági szint. De a több órás várakozás is káros hatással lehet a koncentráció mértékére.
Az azonnal jelentkező terhelést biztonságosan csupán a nagyon jól felkészített vezető tudja kezelni.

Mindezt figyelembe véve, nem is lehet kérdéses e képességek fejlesztésének a szükségessége, melyek folyamatos szinten tartásához szintén pszichológus bevonása javasolt. A feladatok megkezdése előtt a gépkocsivezetőnek kész mintája kell, hogy legyen a soron következő helyzet kezelésére, mely előrevetíti az előregondolkodás képességét. Aki a felmerülő helyzetek megoldását a történésük pillanatában szeretné kezelni, valószínűleg hibázni fog.
Szükséges továbbá, hogy a minél több olyan helyzet megoldását begyakorolják, ami felmerülhet egy kísérés során.


Az érzékelés szerepe:

A biztonsági gépkocsivezetőket jellemző legjelentősebb meglévő és tanult képesség, az észlelési képesség.

Az érzékelés az ismeretszerzés első lépcsőfoka. Az objektív valóság, a környezet jelenségei az érzékelésen és az észlelésen keresztül tükröződnek a tudatunkban.

A gépkocsivezetés területén belül foglakozni kell az észlelés tudati fejlesztésével, az észlelési képesség megosztásának lehetőségével. A környezetben lévő gépkocsik mozgásának ellenőrzése során adódhat olyan helyzet, amikor csak a közlekedési szabályok megsértésének terhére vagyunk képesek a védett személyt megfelelő biztonságban tartani. Ezekben a helyzetekben rendkívül lényeges az átfogó észlelés, a periférikus látásmód fejlesztése és alkalmazása. Nagyobb kereszteződéseken gyorsan és biztonságosan akkor leszünk képesek átmenni, ha a percepciós képességeink fejlettek és folyamatosan, ellenőrzött képzés mellett fejlesztve vannak.   

 

A gépkocsivezetőkkel szemben támasztott követelmények:

Elsődlegesen beszélnünk kell az aktuális pszichikai és fizikai állapotról. A jó fizikai állóképesség és pszichikai állapot szükséges ahhoz, hogy valaki alkalmassá váljon a biztonsági sofőri feladatok végrehajtása során támasztott követelmények teljesítésére.

Másodsorban a járművezetésben megszerzett rutin fontosságával. Itt nem csak a tanpályákon megszerzett rutin a fontos, hanem a mindennapi vezetés, a forgalom áramlásában való részvétel.

És végül, de nem utolsó sorban a személyvédelemben szerzett rutin és tapasztalat alkalmazása, mely lehetővé teszi, hogy a járművel segítse a gyalogos testőrök munkáját. Tudja a vezető, hogy egy menekítés során a gyalogosok hogyan közelítik meg a találkozási pontot és járművével hogyan támogathatja őket.

Ezen képességek összessége és eredményessége határozza meg, hogy kiből milyen biztonsági gépkocsivezető válik.

A biztonsági gépkocsivezetőnek rendkívül szélsőséges helyzetekben kell helytállnia, folyamatosan döntéseket kell hoznia maximális körültekintéssel és teljesítménnyel. Figyelembe kell vennie a fogalmi viszonyokat, mások reakcióit az út és időjárási körülményeket. A helyismeret nagy előnyt jelent.
Ismernie kell az általa vezetett gépjárművek műszaki paramétereit, az aktuális fékutat, annak hatékonyságát, a gépjármű felfüggesztésének viselkedését és kormányozhatóságát. Ezen adatok ismeretének gyakorlati jelentősége van, vészhelyzetet csupán úgy lehet elkerülni, ha az általa vezetett technikai eszköz összes paraméterével tisztában van.
Tisztában kell lennie a saját és járműve képességeivel, melyet rutinszerűen, ösztönösen alkalmaz.
Mindenkit csak olyan feladatra alkalmazzunk, melynek elvégzése nem haladja meg az aktuális képzettségi szintjét.

 

 

Közzétéve: 2014.05.23.

 

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ormester.blog.hu/api/trackback/id/tr537898930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása